Na ludowo

Na ludowo

Za komuny tańce ludowe (z wyjątkiem tych góralskich) kojarzyły się mi ze starymi babciami zawodzącymi swoje pieśni. Ludowość nie przyciągała młodzieży, a wiejskie obyczaje zdecydowanie nie były w modzie. Wieś  i rolników traktowało się pogardliwie, palcami wytykało się ich inne ubiory, zamiłowanie do ostrych kolorów, brak uzębienia. W miejskich szkołach dzieci wiejskie były wyśmiewane, pamiętam, że w liceum, do którego uczęszczałam,  kilku uczniów pochodzących ze wsi tworzyło getto i nikt z nimi nie nawiązywał kontaktów. Obraz polskiej wsi diametralnie zmienił się, powstają zespoły, odgrzebywany jest folklor, który przyciąga turystów. Ogromnie się z tego cieszę, bo zawsze miałam sentyment do polskiej wsi. Jako nastolatka byłam tak zauroczona „Chłopami” Reymonta, że w domu, przez długi okres czasu mówiłam gwarą.

A teraz, podczas mojego pobytu w Meridzie, obserwując ludowe tańce z Jukatanu, ogarnia mnie takie samo wzruszenie, jak podczas oglądania tych naszych polskich.  Meksykanie z Meridy są bardzo dumni ze swojego folkloru i tańce odbywają się aż 3 razy w tygodniu. Zawsze gromadzą się na nich tłumy, głównie tubylców, którzy z zainteresowaniem śledzą poszczególne układy. Znając je już  niemalże na pamięć, za każdym razem się nimi zachwycam. Oczywiście kolorowe stroje, muzyka, zręczność tancerzy –to są elementy cieszące oko, ale najbardziej mnie wzrusza młodość wykonawców i radość, jaka maluje się na ich twarzach. – „Piękno folkloru nie zginie, dopóki następne pokolenia go kontynuują” – takie myśli mnie nachodzą. Zeszłego roku byłam w Łowiczu, na zaproszenie znanej wycinankarki, Grażyny Gładkiej. Ze smutkiem opowiadała mi, że niegdyś w Łowiczu było 60 pań wykonujących  wycinanki, a obecnie tylko 15. Dlatego stara się przyuczyć swoje córki  – „aby sztuka nie zaginęła”. Trzymam więc kciuki za młodzież całego świata, która z zapałem idzie w ślady rodziców, podtrzymując ludowe tradycje. Akcja mojej ostatniej powieści – Lista Olafa, ma miejsce na Podlasiu, w krainie Kurpi. Na to konto oglądam, czytam, koresponduję, aby jak najlepiej oddać wszystko, co najpiękniejsze tego rejonu. Niech żyje sztuka ludowa, niech się rozwija, uczmy się jej, kochajmy, gdyż to nasze bogate narodowe dziedzictwo .

http://www.youtube.com/watch?v=wZG9xNIr_pM&feature=youtu.be&a

Zdjęcia i film są mojego autorstwa. Zabraniam publikowania ich bez mojej wiedzy.

ImageImageImageImageImageImageImage

Leave a Reply

