Tygrys bez pasów?

tygrys i KKK

Czy Tygrys może pozbyć się pasów?  Pod takim intrygującym tytułem kryła się audycja radiowa na temat…     współczesnego Ku Klux Klanu. Słuchałam jej w drodze z Rawdon do Montrealu i mimo śliskiej szosy co rusz puszczałam jedną ręką kierownicę  i „czyściłam uszy i przecierałam oczy” – dosłownie i w przenośni.  To, co usłyszałam, wprawiłoby w zdumienie każdego. Otóż jeden oddział zakapturzonych, znanych z niecnych, często zbrodniczych czynów „rycerzy” otworzył swoje podwoje dla : Żydów, Murzynów i Muzułmanów. Do tej pory z tego zaproszenia skorzystał tylko jeden Murzyn  – potencjalna ofiara zamieniła się w członka zbrodniczej grupy, która ma na celu prześladowanie  takich jak on. To z nim był wywiad w radio. Dziennikarz zasypał go pytaniami – Dlaczego to zrobił, czy to coś zmieni, i wreszcie  – czy tygrys może pozbyć się pasów?

Z wielką uwagą słuchałam wywiadu i argumentów pierwszego w historii czarnego kukluxklanisty.

„ Uważam, że tylko bezpośredni kontakt z tymi ludźmi może wpłynąć na zmianę ich poglądów.  Gdy poznali mnie lepiej, nie tylko na spotkaniach Klanu, ale również na prywatnych przyjęciach, łącznie z moimi urodzinami, na które przybyło 10 – ciu  moich „nowych przyjaciół” , ich nienawiść skierowana do ludzi o odrębnym kolorze skóry czy innego wyznania zaczęła łagodnieć. Początkowo były to uwagi typu – „ wszystkich czarnych należy tępić, ale ty jesteś wyjątkiem” lecz potem te wyjątki rozszerzyły się na moją rodzinę i przyjaciół. Już kilkanaście członków Klanu wyszło z grupy i oddało mi swoje sznury i kaptury, manifestując w ten sposób zmianę swoich przekonań.  Wierzę, że w ten sposób można łatwiej zmienić skrajne poglądy niż poprzez ogólne tępienie i prześladowanie stowarzyszeń je szerzących. Zamiast narzekać na faszyzm, antysemityzm  i rasizm chciałem swoim aktem zbliżenia się do moich wrogów uczynić pierwszy krok, który może zmienić zapatrywania wielu osób.”

Chylę czoła przed takimi ludźmi. Podziwiam ich i wierzę, że „oni są sola tej ziemi”.

Leave a Reply

